Istanbul Oktober

 

REJSE TIL ISTANBUL

KONSTANTINOPEL
 DET ØSTROMERSKE RIGES HOVEDSTAD
6 dages flyrejse i skolernes efterårsferie 14.-19. oktober
Rejseleder: Søren Bertelsen
 
Italiensk Forum inviterer til en rejse til Istanbul.
Vi skal med andre ord besøge det gamle ”Konstantinopel” og se på resterne af den østromerske hovedstad, der engang lå her. Den østromerske kultur med dens imponerende kirker og mosaikker har bidraget med vigtige brikker til den europæiske kultur.
Mange af Italiensk Forums rejsegæster har været i Norditalien og studeret de flotte byzantinske byggerier både i Venezias lagune og i Ravenna. Nu skal vi rejse til og studere centeret, hvorfra denne byzantinske kunst stammer.
Men Istanbul er ikke kun Byzantium. Istanbul har også et utal af  levn fra den rige osmannisk-muslimske kultur, som vi selvfølgelig skal se nærmere på. Og så er det moderne Istanbul i sig selv en stor oplevelse. Det er tale om en storby på grænsen mellem Europa og Lilleasien - en hektisk havneby med en farverig, blandet befolkning og mindelser om, hvordan en havneby var i gamle dage.
Historisk baggrund for det Østromerske Rige
400-tallet er også kendt som folkevandringstiden - en periode, hvor utallige germanske stammer skyllede ind over Limes dvs. Romerrigets forsvarsværker, der strakte sig fra Nordsøen i nord til Sortehavet i øst. Stammerne gjorde brug af det romerske vejsystem og stod snart foran Roms mure. Romerne havde før kunnet stoppe invaderende folk, men af forskellige årsager gik det denne gang grueligt galt. I 410 plyndrede Vestgoterne Rom. Få år efter i 476 faldt den sidste romerske kejser og hermed sluttede det tusindårige Romerrige.
Sådan var i hvert tilfælde min oplevelse af historien før jeg begyndte at interessere mig for Byzantium. Det viser sig nemlig at Romerriget på dette tidspunkt var opdelt i to dele - et Vestromersk rige med hovedstad i Ravenna (Rom var for længst opgivet som kejserlig residens) og et Østromersk rige med hovedstad i Konstantinopel (det nuværende Istanbul). Det Østromerske rige overlevede folkevandringstiden og eksisterede faktisk i endnu 1000 år helt frem til tyrkerne erobrede de sidste rester af det i 1452.
I moderne historieskrivning kaldes det Østromerske rige også for Byzantium. Byzantinerne selv kaldte sig for romere og deres rige for ”Romania.” Det var vesteuropæerne, der i middelalderen nedladende insisterede på at kalde de græsktalende indbyggere i øst for byzantinere efter den lille græske koloni, der tidligere havde ligget på det sted, hvor Kejser Konstantin opførte Konstantinopel. For sådan var det. Allerede i 324 e.Kr. efter nogle år med hektisk byggeaktivitet flyttede kejseren sin hovedstad med ”hele det romerske statsapparat” hertil.  
Det føromtalte sammenbrud af det Vestromerske rige efterlod det Østromerske rige som den romerske kulturs arvtager. Riget kaldtes dengang også ”Det andet Rom.” Senere, da Konstantinopel blev erobret af tyrkerne, blev Rusland sæde for den ortodokse kirke. I den forbindelse fik Rusland titlen af det ”Det 3. Rom.”
Man siger, at det Østromerske rige varede frem til 600-tallet e.Kr., og at det havde en senromersk eller senantik kultur (dvs. 200 -750 e. Kr). I denne periode bestod landet af et netværk af større byer med en multietnisk, kristen befolkning.
I 700-tallet deltes verden i en vestlig, en islamisk og en byzantinsk kulturkreds. Fra 600-tallet og frem til 1100-tallet forsvarede Byzantium med succes sine grænser mod invaderende arabere, normanner og latinere, og i denne periode udviklede landet sin særegne byzantinsk-kristne kultur.
Østromerne gjorde sig store anstrengelser for at rede vestromerne fra undergangen. I 553 e. Kr. generobrede de eksempelvis den italienske halvø fra de invaderende germanere. Forsøget på at oprette det gamle storrige mislykkedes på afgørende vis, da endnu et germansk folk - Longobarderne (dem med de lange skæg) invaderede Italien i 568 og slog sig ned det i nuværende Lombardiet og i Syditalien.
Fra 1100-tallet begyndte det at gå ned ad bakke for Byzantium.
Frem til Konstantinopels fald til i 1456 e. Kr. oplevede det østlige rige en næsten konstant geografisk tilbagegang. Underligt nok foregik der på samme tid en kunstnerisk kulturel opblomstring.
 
Mosaik i Aya Sophia
Konstantinopel
Byzantium må med alle forbehold betegnes som at have været en meget konservativ stat med et styre, der kan karakteriseres som et kristent teokrati. Konstantinopel var hovedstaden. Her holdt kejseren, hoffet og embedsstanden til.
Aya Sophia
 
I hele sin 1000-årige historie var Konstantinopel en gigantisk by efter datidens målestok. Den overgik langt, hvad der fandtes i Vesten. Vikingerne optrådte i 2. halvdel af 1000-årene som garde for de byzantinske kejsere i Miklagård, og man har blandt andet fundet en runeskrift, som en Halfdan har ristet i en balustrade i Konstantinopels hovedkirke Hagia Sofia.
Tænk hvilke billeder disse bondekrigere tog med sig hjem efter overstået tjeneste. Det var dog ikke kun vikingerne, der var imponeret over rigdommen og den storslåede kristne kultur, der udfoldedes i kejserstaden. Tyskere, franskmænd, italienere, russere og andre slaviske folk – alle forsøgte at kopiere arkitekturen, kunsten og livet i Konstantinopel.
 
Topkapi
Kristendommen
Da kristendommen ”kom op over jorden” havde den ingen billedkunstnerisk tradition at trække på. Religionen befandt sig i den skrevne Bibel, som var nem at transportere fra sted til sted (det var præcis på denne tid, at man gik fra papyrusrullerne over til at skrive i bøger). Det førkristne, hedenske landskab var til gengæld spækket med hedenske symboler som f.eks. bjerge, floder, kilder, sten osv. Store dele af landskabet var indviede til de antikke helligdomme.
Den blå Moské og Aya Sophia
Da kristendommen blev den eneste tilladte religion, fik den brug for et formsprog, der kunne spille op mod disse symboler, og hvad var mere naturligt, når nu kejseren alligevel blev opfattet som at være nær ved Gud, end at låne af den østromerske kunstneriske tradition? Det var under alle omstændigheder det, der skete.
Det var også tilbage i det Østromerske Rige, at man på forskellige kirkemøder besluttede, hvilke evangelier der skulle med i Biblen – hvad der skulle være del af den kristne kanon.  
Søren Bertelsen
 
Programmet
Søndag 14.10.
12.10 Afrejse fra København 
16.20 Ankomst til Istanbul - Atatürk
 
Basilika-cisternerne
 
Mandag 15.1
Morgenmad
09.00  Halvdags guidet byvandring, hvorunder vi bl.a. besøger Bailikacisternerne, Lille Aya Sophia, Mosaikmuseet og Hippodromen.   
 
Tirsdag 16.10
Morgenmad
09.00 Halvdags guidet byvandring, hvorunder vi bl.a. kommer til Det arkælogiske museum, Den gyldne port, Theodosius' bymur, Valens-akvædukten og Chora-kirken.
 
Den store basar
 
Onsdag 17.10
Fridag til evt. at besøge andre kirker/moskeer, tage på en sejltur på Bosporus eller opleve den historiske Store basar.
 
Topkapi
 
Torsdag 18.10         
Morgenmad
09.00 Halvdags guide byvandring, hvorunder vi blandt andet besøger Den blå Moske, Aya Sophia og Topkapi Paladset (excl. haremmet)
 
Fredag 19.10
Morgenmad
11.00 Afgang fra hotellet
14.15 Afrejse fra Istanbul - Atatürk 
16.30 Ankomst København
                                 
 
Hotellet
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
Vi bor på Hotel Ikbal Deluxe - Officiel kategori 4****

Dette hotel tilbyder spa med massage og tyrkisk bad. Det ligger tæt på Istanbuls historiske bymure og 1 km fra Hagia Sophia. Der er gratis trådløs internetadgang.

De airconditionerede værelser på  Ikbal Deluxe Hotel Istanbul er indrettet med farverige møbler. Værelserne har fladskærms-tv med satellit-kanaler, te-/ kaffemaskine og eget badeværelse.

Ikbal Deluxe serverer en stor morgenbuffet, som tilberedes med årstidens råvarer. Restauranten serverer også lokale specialiteter til frokost og middag, mens den trendy lobbylounge serverer forfriskende drinks og lettere anretninger.

Deluxe Hotel har en døgnåben reception, som kan komme med tips og råd om lokale aktiviteter og udflugter. Der er også et spillerum med Play Station, dart og billard.Det lokale sporvognsstoppested ligger lige foran hotellet. Hotel Istanbul ligger 1 km fra Grand Bazaar, Topkapi-paladset og Sultanahmet-moskeen.

 

Rejselederen

 

 

Søren Bertelsen er uddanet arkitekt og lærer.

 

Han har bl.a. arbejdet som byplanlægningsarkitekt i historiske, østtyske byer efter Tysklands genforening.Søren Bertelsen har været rejseleder på flere destinationer i Italien, bl.a. i Toscana, Venezia og Veneto - hvor de overordnede temaer har vedrørt arkitektur og kunst (herunder mosaikkunst).
 
Pris: Kr. 6.485,- pr. person i dobbeltværelse med bad/toilet
 
Tillæg enkeltværelse med bad/toilet kr. 1.315,-
 
 
Prisen inkluderer:
 
-    Flyrejse København – Istanbul-Atatürk med Turkish Airlines t/r
-    Skatter og afgifter pr. 23. januar 2012
-    5 overnatninger i delt dobbeltværelse med privat bad inkl. morgenmad på 
     4**** hotel
-    Dansk rejseleder fra rejsens start til slut
-    Alle entréer + lokalguide på alle udflugter (som nævnt ovenfor)
-    Lufthavnstransfers
 
P.S. På alle udflugter vil der både være rejseleder og lokalguide.
Lokalguiderne vil tale skandinavisk og/eller engelsk.
Vi har inkluderet alle entréer, da disse er ens for alle (der ydes ikke pensionistrabat).
Der er ikke inkluderet hovedmåltider, da mange vil foretrække selv at finde et spisested, men
der lægges op til fællesspisning de fleste af dagene.
 
Deltagerantal: ca. 20
 
Tilmeldingsfrist: 1. juli - men det anbefales at tilmelde sig tidligt, hvis man vil sikre sig plads.
 
print